2017. március 18., szombat

Pillangó módszer a törtek összehasonlítására

Pár évvel ezelőtt egy külföldi oldalon találtam rá a pillangó módszerre, amit aztán több magyar blogbejegyzésben is viszontláttam. Ők a törtek összeadásához és kivonásához alkalmazták a módszert, de a törtek összehasonlításához is nagyon jó. A héten volt témánk az iskolában, és míg egyforma ábrákat használtunk, ment a színezett rész megfigyelésével az összehasonlítás, anélkül, vagy éppen eltérő ábrákkal már nem.  

Ekkor vetettem be a pillangó módszer egyszerűsített formáját. (Mivel éppen nyílt nap volt, a szülők is nagyot néztek, és szünetben elmondták, hogy mennyivel jobb lenne ma iskolába járni, mert nekik annak idején nem magyarázták el ennyire látványosan a dolgokat. Aki értette, értette, aki nem, az úgy járt.)



Az alkalmazás menete: A két törtből készítünk egy pillangót, majd a szárnyakon lévő számokat összeszorozzuk, és beírjuk a számlálók fölötti karikákba (a csápba). A két számot összehasonlítva a nagyobb szorzat oldalán lévő tört a nagyobb, a kisebb szorzat oldalán lévő a kisebb. Ennyire egyszerű. 

Pénteken írattam a gyerekekkel egy kis feladatlapot, ahol a tanultakat kértem számon. Az eredményen annyira meglepődtem, mert 10 ötös és 2 négyes lett. Ilyen jó eredményt még sosem értem el a törtekkel, mint most.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése