2016. október 8., szombat

Szerzői jogi kérdések: Creative Commons

Mielőtt azt hinnétek, hogy pályát változtattam, gyorsan közlöm, hogy eszembe sem jutott. Csak az elmúlt pár napon részt vettem egy 30 órás tanfolyamon, ahol jól megokosodtam. Ha nem baj, megosztom veletek is, amit megtudtam.
Bizonyára sokan vannak hozzám hasonló lelkes pedagógusok, szülők, akik az internetet böngészve sok hasznos dolgot gyűjtenek össze. Hát én ezen a tanfolyamon megtudtam, hogy bizony sokszor követünk el törvénytelenséget. Ugyanis attól, hogy valami fenn van a neten, nem biztos, hogy jogszerűen ingyen felhasználható. (De akkor minek van fenn???)
Például nekem nem kell kiírni az oldalamra, hogy "Ha felhasználod a munkám, jelöld a forrást!", mert ez kiírás nélkül is törvény. A múltkorában láttam éppen a Facebook-on, hogy valaki pénzért árulta a mások által készített dolgokat, és persze tette ezt úgy, mintha a sajátja lett volna az a szellemi termék. Hát jó nagy arc kell hozzá, hogy mást ne mondjak.


FORRÁS

Nem tudom, hallottatok-e már a Creative Commons nevű szerzői jogi rendszerről. Nem akarom hosszasan taglalni, ITT olvashattok róla, én csak azokat a piktogramokat szeretném ebben a bejegyzésben megosztani veletek (és magammal), amelyek segítenek a jogszerű felhasználásban.


A Creative Commons licencei az alábbi jogokat biztosíthatják:
Shareto ShareA mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható.
Remixto RemixSzármazékos művek (feldolgozások) hozhatóak létre.
A Creative Commons licencei négy korlátozó feltétel különböző variációiból állnak össze. Ezek az alábbiak lehetnek:
AttributionAttributionNevezd meg!byszabad licencA szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a műhöz kapcsolódó információkat (pl. a szerző nevét vagy álnevét, a mű címét).
Share-alikeShare AlikeÍgy add tovább!saszabad licencA mű a jelenlegivel megegyező, vagy azzal csereszabatos licenc alatt terjeszthető.
Non-commercialNoncommercialNe add el!ncnem szabad licencA mű nem használható fel kereskedelmi célokra.
Non-derivativeNo Derivative WorksNe változtasd!nd, NoDerivsnem szabad licencA mű nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű.

Szóval ezentúl én megpróbálok olyan képeket, zenéket keresgélni, amelyeken a fenti piktogramok valamelyike megtalálható. 

FORRÁS


De azt is megérdeklődtem, hogy ha egy bejegyzésből kiderül, hogy a szerző azért osztja meg az ötletét, hogy használjuk, de nincsenek az oldalán piktogramok, akkor nem követünk el jogsértést. Viszont a FORRÁST mindig meg kell jelölni, amiről sokan valahogy megfeledkeznek! (És ezt követően szemrebbenés nélkül begyűjtik a dicséreteket, vagy saját termékként eladják, amit természetesen nem volna szabad!)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése